Tanulási típus teszt

2014. június 5., csütörtök

PÓTVIZSGA FELKÉSZÍTÉS & FELKÉSZÜLÉS

A sikeres pótvizsga titka
Hogyan készítse fel a szülő a gyermeket a pótvizsgára? 

Sajnos a tanév vége nem minden diáknak hozza meg a várva várt pihenést. Ha az év végi jegy elégtelen lesz, akkor augusztusban pótvizsgára (hivatalosan javító vizsgára) kerül sor. De vajon hogyan lehet úgy felkészülni, hogy a pótvizsga is sikerüljön és a nyár se csak a tanulásról szóljon?

oktatas.ws

A bizonyítványban szereplő elégtelen értékelés azt jelenti, hogy a tanuló tudása nem üti meg a minimum szintet, tehát az egész éves anyagot elölről újra meg kell tanulnia. Tapasztalataim szerint a pótvizsgára való felkészülés külső segítség nélkül embert próbálóan nehéz tud lenni (különösképpen matekból és idegen nyelvekből). Mivel a vizsgázót az éves tananyagból kérdezik, nem csak az egyes tankönyvben szereplő témaköröket kell tudnia, hanem azok összefüggéseit is! Nagyon könnyű matekból egy olyan összetett feladatot adni, melynek megoldása több témakör tudását is igényli, hogy a nyelvekről már ne is beszéljünk. Lehet, hogy a tanuló megtanulja a szavakat, de azokat mondatokká kell alakítani, megérteni hosszabb-rövidebb szövegeket idegen nyelven. Ezért a pótvizsga felkészítésben nyomatékos szerepe van az alapok megtanulásának. Ha egy háznak nincsenek alapjai, fel sem épülhet... nemhogy vidáman lehessen élni benne, nem igaz?

A legjobb stratégia talán, ha nem csak tűzoltást szeretnénk végezni, tehát ha nem "csak a pótvizsgának tanulunk", hogy az mindenképp sikerüljön és ne kelljen osztályt ismételni. Érdemesebb periódusokban gondolkozni: először is beismerni és átlátni a bukás mögött rejlő problémát, megkeresni a megfelelő módszert vagy személyt a pótvizsgára való felkészülésre, majd a vizsga utáni időszakot is átgondolni. A 2. szakaszban, mikor a megfelelő módszer vagy személy a rendelkezésünkre áll, akkor meg kell alapozni a felkészülést (hiányosságok felmérése), utána elejétől végéig átvenni a tananyagot, begyakorolni (a tanórákon és még otthon (!) egyaránt), majd folyamatosan visszaellenőrizni (összefoglaló tesztekkel), hogy valóban minden anyagrészt sikerült elsajátítani.

A legtöbb magántanár vagy korrepetítor iskola 30-50 órás tanfolyamot kínál egyénileg vagy csoportban, hogy augusztus elejétől/ közepétől felkészítse a diákokat az augusztus végi vizsgára. Én mindenképp az egyéni felkészítést ajánlanám, mert nagyon eltérő lehet, hogy melyik diák milyen hiányossággal jön a felkészítőre; másrészt az időbeli keret megadása helyén való, mivel a vizsgáig a teljes tananyagot át kell venni, azonban pontosan a nyomást, a stresszt kellene elkerülni a felkészülés során. Tehát egyéni, mégis rugalmasan mozgatható óraszámot javasolnék, melynek során az adott egyén teljes felkészítésére tud koncentrálni együttesen tanár és diák. Tapasztalataim szerint kb. 2 hónap felkészülési idő szükséges, melyben a rendszeresség célravezető: azaz heti 2-3 alkalommal napi 1-2 óra irányított tanulás (a felkészítővel), ezen felül pedig a diáknak egyedül is minden nap szükséges lehet készülnie, hiszen mint tudjuk:  "Ismtélés a tudás anyja.".

A legfontosabb azonban mégis csak az első periódus: beismerni és átlátni a bukás mögött rejlő problémát. Az iskolai értékelések, jegyek nem csak a gyermek tudásáról, hanem hozzáállásáról is árulkodnak. Ha azok gyengébbek, mint várták vagy remélték, akkor a diák (és a szülők egyaránt) csalódott, elkeseredett vagy épp dühös lehet. Bármit is érzünk ilyenkor, ezen felül kell emelkedni és nyugodtan végig kell gondolni, milyen okok vezettek idáig, és ki mit tehet azért, hogy az eredmények a jövőben javuljanak.

A legtöbb pótvizsgára kényszerülő gyerekek valamilyen dekoncentráció folytán bukik meg. A dekoncentráció (tanulási nehézség vagy "nemtanulás") hátterében minden esetben valamilyen lelki sérülés áll, például a szülők válása, haláleset a családban, önbizalomhiány, kirekesztettség érzés stb. A legelső lépés, hogy ezt az okot felkutassuk: utána pedig fontos, hogy a bukás okozta lelki sérüléseket is megpróbáljuk feldolgozni önmagunkban és a gyermekkel együtt is. Ebben akár külső személy, pl. pedagógus, pszichológus, nevelési tanácsadó, asztrológus is segíthet, ha szükségét érezzük.
Alaposan át kell beszélni a történteket, ami önmagában még nem hozza ugyan meg a tanulási sikert, de egy szilárd alapot ad a gyermeknek ahhoz, hogy van kire számítania nehéz helyzetekben is!
Ha gyermekünk azért kapott elégtelent, mert nem tanult eleget, akkor lehetséges, hogy maga a tanár személye, tanítási-számonkérési módszere okozott gátlásokat a gyermekben, ezért érdemes másik tanárhoz fordulni. Fontos olyan embert találni, aki kreatív, motiválni tudja gyermekünket és meg tudja neki mutatni a tanulás értelmét, a gyermek személyiségében szunnyadó lehetőségeket (ld. korábbi cikkeim).
Gyakorlati tapasztalataim alapján, ha a gyermek elkezdi érezni, hogy bíznak benne, megkapja a pozitív visszajelzéseket a felkészülés során tanárától és otthon is, akkor elkezd lelkesedni, jobban teljesíteni és az akadályokat is könnyebben venni.

Sikeres felkészülést kívánok minden Pótvizsgázónak!

Kérdéseket, véleményeket, saját történeteket a lifessence4u@gmail.com e-mail címre várom. Keressetek bizalommal!
PÓTVIZSGA AKCIÓ nálam: heti akár 25 órában csak 9.000 Ft-ért!!
Részletek az akcióról & a pótvizsgakurzusaimról 
Ági


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése