A sikeres nyelvtanulás alapja, hogy a mindennapjainkba csempésszük a nyelvet, minél többet beszéljünk (ezekről már az előző cikkekben szó volt). További két fontos összetevő, hogy megismerjük, melyik tanuló típusba tartozunk, és persze, folyamatosan ismételjünk.
noivilag.hu |
Aki azt mondja, nincs nyelvérzéke, az téved!
Ugyanis a nyelvérzék nem egyetlen készség, hanem több készség összessége. Vannak, akik ösztönösen képesek egy-két példamondat után saját mondatokat alkotni az új szavakkal és szerkezetekkel. Vannak, akik elsőre megértik, amit olvasnak, vagy amit mondanak nekik. Sokan pedig képesek a megtanulandó szavakat képekkel, személyes élményekkel összekötni és gyorsabban visszaemlékezni rájuk, mint nyelvtanuló társaik. És természetesen vannak, akiknek a felsoroltak közül egyiket-másikat többször kell megismételnie, mire össze tudja kötni a jelentéseket a fejében. Legyen gyengeségünk akár a nyelvtan, akár a szótanulás, akár a hallás utáni megértés, akár az írás-olvasás, ha motiváltak maradunk, BÁRMIT meg tudunk tanulni. Ugyanis a folyamatos tanulás, gyakorlás során a különböző készségek fejlődni kezdenek. Megéri kitartani, vagy egyszerűen megkeresni a felsorolt készségek közül azt, amelyikben a legjobbak vagyunk és arra alapozva kell tovább dolgoznunk. A nyelvtanulás tehát soha sem az úgy nevezett „nyelvérzéken”, hanem csakis a nyelvtanulás iránti motivációnkon múlik.
Sokat segíthet, ha tisztában vagyunk vele, melyik tanuló típusba tartozunk. Ezzel időt nyerünk és rengeteg energiát spórolunk. Ugyanis hiába magolunk be idegen nyelvű dialógusokat, ha mondjuk nem az auditív (hallás után tanuló) típusba tartozunk. Nagyon fotnos tehát, hogy a saját típusunknak megfelelő tanulási módszert válasszuk ki a nyelvtanuláshoz.
noivilag.hu |
A kisgyerekeknél az anyanyelv megtanulásában például az az igen erős hajtóerő, hogy képesek legyenek kommunikálni a külvilággal. Éppen ezért az iskolaérett korig meg sem kottyan akár három nyelvet (egyidejűleg vagy egymás után) elsajátítania egy gyermeknek. Játszva, táncolva, énekelve tanulnak, ezért sosem hagy alább a lelkesedésük. Azonban amikor az iskolában elkezdik az első idegen nyelv tanítását bevezetni, akkor az oktatási módszer nem kedvez minden tanuló típusnak. Például, hogy művi környezetben (padban ülve, írva-olvasva, kevés vagy sok hallás utáni értés feladattal) kell tanulniuk és a motivációjuk is egyből elillan.
Ugyanez igaz a felnőttekre is. Ha olyan módon próbálunk nyelvet tanulni, ami nem kedvez tanuló típusunknak, akkor elkedvtelenedünk és feladjuk. A nyelvtanulásnál tehát nagyon fontos, hogy a saját belső igényünk legyen egy másik nyelv elsajátítása és a nyelvtanulás teljes folyamatában aktívan részt akarjunk venni.
Honnan tudhatjuk meg, melyik típusba tartozunk?
Egy egyszerű, párperces teszt segítségével választ kaphatunk kérdésünkre.
Például csináljátok meg a TANULÁSI TÍPUS TESZTET a Savaborsán és olvassátok el a hozzátartozó tanulási tippeket is :)
Jó szórakozást!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése