A múltkor a holdfázisok és a tanulás összefüggéseiről
olvashattatok. Még egyszer hangsúlyozva: ezek általános hatások, melyek különböző mértékben, de kivétel
nélkül mindenkire érvényesek a Földünkön. Emellett természetesen egyéb
hatások is érnek minket, melyek születésünktől fogva ciklikusan visszatérve
hatnak ránk.
Egyéni teljesítményünk vizsgálatakor érdemes megismerkednünk a
bioritmus koncepciójával, mely
szerint minden emberi élet ciklikus változások sorozata szerint halad. A latinul
bioritmus szó az "élet ütemét" jelenti. Ez a lüktetés színesíti tetteinket,
érzéseinket és gondolatainkat. Amennyiben tudatosan figyeljük és használjuk az
aktuális periódust életünk különböző területein (mint a tanulás, a munka vagy a
magánélet), nagy előnyt kovácsolhatunk még a negatívabb szakaszok idején is, hiszen a ciklikusságuk alapján előrejelezhetőek ezek
a szakaszok és hatásaik.
Hogyan számíthatóak ki előre a szakaszok és hatásaik?
A bioritmus háromféle: fizikai, érzelmi és szellemi görbével jellemezhető. Mindhárom görbe a születésünkkor indul és különböző hosszúságú ciklusaik vannak, melyek lehetnek egyszerre a tetőponton vagy épp mélyponton is. Lassan emelkednek a csúcspontig, majd onnan hirtelen váltanak és csaknem függőlegesen süllyedve vezetnek vissza a kiindulópontra, majd a fokozatosan süllyedve érik el a mélypontot. A magasba és mélybe ingázás adott ciklusonként újra és újra kezdődik, ez adja a ritmust. A váltónapok ugyanúgy a legkényesebbek lehetnek, mint a holdfázisok között. Mikor fizikailag, érzelmileg és szellemileg is egyszerre a legmagasabban vagyunk, úgy érezzük, minden szuper, lelkesek vagyunk és teljesítmények szintjén is szárnyalunk. A közös mélypont esetében viszont szomorúak, fáradtak és cselekvésre, gondolkodásra képtelennek érezhetjük magunkat. Olykor a tetőpont megerőltetőbb lehet, mint amikor minden görbe leszálló ágban van, mert ez lehetőséget adhat számunkra, hogy hirtelen újszerűen értékeljük problémáinkat. Hiszen ebben a mély fázisban hiányzik az energia, ami a saját berögzült előítéleteket, szellemi védekezőrendszerünket minden körülmények fenntartja.
A bioritmus háromféle: fizikai, érzelmi és szellemi görbével jellemezhető. Mindhárom görbe a születésünkkor indul és különböző hosszúságú ciklusaik vannak, melyek lehetnek egyszerre a tetőponton vagy épp mélyponton is. Lassan emelkednek a csúcspontig, majd onnan hirtelen váltanak és csaknem függőlegesen süllyedve vezetnek vissza a kiindulópontra, majd a fokozatosan süllyedve érik el a mélypontot. A magasba és mélybe ingázás adott ciklusonként újra és újra kezdődik, ez adja a ritmust. A váltónapok ugyanúgy a legkényesebbek lehetnek, mint a holdfázisok között. Mikor fizikailag, érzelmileg és szellemileg is egyszerre a legmagasabban vagyunk, úgy érezzük, minden szuper, lelkesek vagyunk és teljesítmények szintjén is szárnyalunk. A közös mélypont esetében viszont szomorúak, fáradtak és cselekvésre, gondolkodásra képtelennek érezhetjük magunkat. Olykor a tetőpont megerőltetőbb lehet, mint amikor minden görbe leszálló ágban van, mert ez lehetőséget adhat számunkra, hogy hirtelen újszerűen értékeljük problémáinkat. Hiszen ebben a mély fázisban hiányzik az energia, ami a saját berögzült előítéleteket, szellemi védekezőrendszerünket minden körülmények fenntartja.
Angolosoknak
gyakorlásképp ;) http://orvosilexikon.hu/
Németeseknek
pedig: http://laufleistung.net/
Ha külön-külön vizsgáljuk a görbéket, akkor a fizikai görbe 23 naponként ír le egy
ciklust, tehát ezen perióduson belül egyszer energiánk teljében vagyunk,
egyszer pedig inkább feltöltődésre vágyunk. Az érzelmi görbe 28 napos fázisai során a pozitív időszakokban
optimisták vagyunk, míg a negatívakban inkább depresszivitásra hajlamosak. A szellemi görbe rendelkezik a
leghosszabb, 33 napos ciklussal. A görbe magasan ívelő szakaszaiban vág az
agyunk, alacsony íveiben pedig nehezebben fog az agyunk. Tehát ha például nyelvvizsgázni
készülünk, érdemes a vizsgát a szellemi görbénk felfelé ívelő szakaszához vagy
csúcspontjához igazítanunk. Hiszen a jól előkészített dolog már félig nyert ügy
:) A három ritmus szüntelen kölcsönhatásban egymással és környezeti tényezőinkkel
befolyásol bennünket: erősítőleg vagy gyengítőleg. Összetett hatásuk nem
mindenkinél ugyanolyan módon meghatározható. Némelyik kalkulátor egyéb szempontok szerint is
kimutatja másodlagos bioritmusunkat, hogy például milyen fázisban vagyunk művészeti
vagy intuitív szempontból.
A
bioritmus ismerete a tanulókkal való foglalkozás során mutatkozik igazán meg.
Amikor egy tanulónál a szellemi és a lelki ritmus a mélyponton van, teljesen
értelmetlen új ismeretekkel tömni a fejét… Ekkor inkább az ismétlés és az
élénkítő feladatok (pl. a jobb agyféltekét stimuláló gyakorlatok) ajánlott a
leginkább. A tapasztalatok szerint azok a tanárok, akik figyelnek a diákjaik
bioritmusára, nagyobb eredményeket érnek el, még az örökké rosszul tanulóknál
és a problémásabb nebulóknál is. Például a diszlexiások és az értelmi
fogyatékos gyerekek bioritmus szerinti oktatásánál figyelhető meg, hogy az e
rendszert követő munka mennyivel célravezetőbb az átlagosnál. A sportolók
esetében is nagy szerepet játszik a bioritmus, tehát az edzők figyelmét is
érdemes felhívni erre a „módszerre”.
Azonban nem csak a diákokra, hanem a tanárokra is
hatással van a saját bioritmusuk. Ilyenkor sajnos előfordulhat, hogy a tanár
nem tudja olyan tisztán közvetíteni a tananyagot, mint máskor. Ez esetben
ajánlott a diákok kreativitását kihasználva olyan jellegű feladatokat beépíteni
az órába, mely „kíméli” az előadót a hosszas magyarázatoktól, azonban a tanulók
tudását, kreatív képességeit viszont „átmozgatja”.
A diák és tanára között a másik aktuális lelkiállapotának
félreértelmezése (érzelmi/ szellemi/ fizikai görbéjének nem ismerete!) ártalmas
lehet a munkakapcsolatuknak, tehát érdemes a mögöttes okokat is megkeresni, ha időszakonként nem elégedettek egymás munkájával/ teljesítményével.
A bioritmus görbéinek vizsgálata segíthet, hogy
megértsük, hogyan fog alakulni, illetve változni a jövőben a fizikai
teljesítőképesség, az érzelmi állapot, és mennyire leszünk szellemi
képességeink birtokában. Ezen információk birtokában pedig éppen
segíteni tudják egymást a résztvevők a
tanórákon, ha a felek nyitottak erre.
Talán csak véletlen egybeesés, hogy pont az érzelmi görbe
ciklusa áll legközelebb a cikk 1. részében kifejtett (Hogyan használhatod az égboltot a tanulási siker érdekében) Hold periódushoz? Vagy valóban léteznek
eme asztrológiai összefüggések? Mindenki járjon utána és maga győzödjék meg
erről vagy ellenkezőjéről :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése